torsdag 29 oktober 2020

Förberedelser inför strålning

 Nu har det gått en dryg månad sedan den andra operationen så nu är det dags för nästa steg. Jag har mått så bra under hela den här tiden, känner mig inte alls sjuk. Lite trött möjligen, jag sover många timmar per dygn. Känner en djup tacksamhet för att allt har gått så bra och att jag får fortsätta leva mitt liv. Och att jag fick behålla mina bröst intakta, att man bara behövde ta bort själva cancern. Det enda som syns är ett ärr på ca 3 cm. 

Idag var jag på Onkologen/ Strålningsenheten för att göra förberedelser inför strålningen som startar den 16 november. Fick ligga i en maskin och hålla andan 20 sekunder i taget med armarna uppåt. 

Fick tre tatueringsprickar som ska hjälpa till att hitta rätt position när det är dags. Jag kommer att strålas 15 gånger, fem gånger i veckan i tre veckor. 

Så från den 10 juli , vecka 28, när jag gjorde första besöket på Bröstenheten (mammografi) till 4 december, vecka 49 när jag är klar, är det totalt 21 veckor. En cancerresa på 21 veckor låter, iallafall i mina öron, som om jag har haft en väldig tur. Och då fick jag ändå göra om operationen. Annars hade det gått ännu snabbare. Man inser ju hur fantastisk vården är! Inga långa väntetider överhuvudtaget. Och alla jag mött har varit så fina och snälla. 

Jag skriver igen när jag har blivit strålad första gången. 




1 kommentar:

Lotta sa...

Ååh så nu är du taggad Ingela😁
Lite mesigt med några prickar kan jag tycka😉 men du vet vad de säger ”Har man börjat tatuera sig så blir det fler”
Sååå med detta sagt så tycker jag nästa ska bli en riktigt blaffig pinuppa på ena överarmen😆
Lycka till med strålningen nu vännen🥰
Kraaaaam/ Lotta